Tisztelt Vásárlóink! Szeretnénk tájékoztatni Önöket, hogy Budapesten belül vállalunk autó akkumulátor kiszállítást, mindössze 1890 Ft-os díj ellenében. Kérjük, éljenek ezzel a kényelmes szolgáltatással!

 

Blog

VARTA történelem

GSZM
2021.11.03 12:53
VARTA történelem

Az AFA/Varta létrehozása

Ha azt szeretnénk megtudni, miért alapították a VARTA-t, érdemes átgondolni, mit is jelent ez a szó. A VARTA a Vertrieb, Aufladung, Reparatur transportabler Akkumulatoren – Hordozható akkumulátorok értékesítése, töltése, javítása mozaikszava. Ebből következik, hogy a Varta márka azért jött létre, hogy akkumulátorokat árusítsanak, és teszik is ezt sikeresen már 130 éve.
A Varta AG-t Adolph Müller alapította 1887. december 27-én Hagen Wehringhausen kerületében Tudor’schen Systems Büsche & Müller oHG Accumulatoren-Fabrik néven. Adolph Müller felismerte az akkumulátorok nagy piaci potenciálját abban az időben. Paul Büsche mellett több Hagen-i vállalkozó és bankár is részt vett csendestársként. A cég 1888-ban kezdte meg a helyhez kötött ólom-savas akkumulátorok ipari gyártását Henri Owen Tudor terve alapján. A Siemens és az AEG megkezdték az ólom-savas akkumulátorok gyártását, Adolph Müller együttműködésre törekedett velük. A tárgyalások lezárulta után a társaságot 1890. január 1-vel Accumulatoren-Fabrik Aktiengesellschaft-vá, AFA (Akkumulátor Gyár Részvénytársaság) alakították át a fent említett csoportok tőkerészesedésével és a Deutsche Bank (Német Bank) közreműködésével. Az AFA első leányvállalataként 1890-ben megalapították a Bécsi Általános Képviseletet.

 

A szabadalmi viták elkerülése érdekében az AFA 1890. április 4-én megszerezte a németországi licencjogokat Camille Alphonse Faure-tól az ólomlemezekre felvitt ólom-oxidokra vonatkozó szabadalomra. A szabadalmi jog birtoklása lehetővé tette az AFA számára, hogy nagyobb léptékű stratégiai intézkedéseket hozzon. Ezáltal az AFA tovább tudta erősíteni piaci dominanciáját és bővíteni tudta technikai bázisát.

  • Az AFA-t 1894-től jegyzik a berlini tőzsdén.
  • 1896-ban az első expedíció az Északi-sarkon, ami elektromos világítást használ a jeges éjszakákon: a VARTA által gyártott akkumulátorok bírják a dermesztő, mínusz 50 fokos próbát.
  • 1897-ben az AFA Berlinbe helyezte át székhelyét

20. század eleje

1904-ben az AFA felvásárolta a Watt Accumulatoren-Werke AG-t, amely hordozható akkumulátorokat gyártott telephelyén. Ezeket zseblámpákhoz, távírókhoz és jelzőberendezésekhez használták. Az üzem a cégcsoport második legfontosabb pillére lett, Varta nevű értékesítő világhírűvé vált.

1905-ben a Siemensszel és az AEG-vel közösen megalapították Berlinben az elektromos vonatvilágítással foglalkozó céget, rövidítve GEZ. 1913-ban átvették a német Edison akkumulátorgyártó céget, a DEAC-ot, amelyet 1905-ben Berlinben alapítottak Edison típusú acélakkumulátorok gyártására. Abban az időben a fő hageni gyár főként nagyméretű, rögzített ólom akkumulátorokat gyártott. Az első világháború alatt a termelést egyre inkább a hadsereg igényeihez igazították. Például a hageni üzem volt az egyetlen tengeralattjáró-akkumulátorgyártó a Német Birodalomban. Az első tengeralattjáró akkumulátort már 1904-ben szállították. Ezért a brit Admiralitás már az első világháborúban légitámadásokat tervezett a hageni AFA üzem ellen. Megalkotják a világ első jármű világításra való akkumulátorát, így biztonságosabbá válik az éjszakai autózás.

1926-ban az AFA megvásárolta az 1922-ben Hamburgban alapított Pertrix Chemische Fabrik Aktiengesellschaft-ot. A szárazelemeket és a zseblámpákat a Pertrix új gyárában gyártották. Ennek a munkának a termékei közül különösen megemlítendők a rádióvevők anódelemei. 1927-ben az AFA átvette a dortmundi Dominit-Werke GmbH bányalámpagyárat. Hannover-Stöckenben az AFA 1936 és 1938 között új üzemet épített, amely kizárólag a haditengerészet számára gyártott akkumulátorokat tengeralattjárókhoz és torpedókat.

 

Az AFA átnevezése Vartára és a székhely áthelyezése

Mivel a második világháborút követő évtizedekben a VARTA név márkaként és minőségi koncepcióként továbbra is elfogadottá vált, a Csoport közgyűlése 1962-ben úgy döntött, hogy az AFA-t Varta Részvénytársaságra nevezik át. A Varta 1956 óta szállít tengeralattjáró akkumulátorokat a jelenlegi német haditengerészet számára és exportra. A tengeralattjáró akkumulátorokkal kapcsolatos üzletág a legjövedelmezőbb, és - a kevés eredeti gyártási terület egyikeként - a Hawker (a Varta AG utódja) folytatja a fő hageni üzemben. 1977-ben a régi Varta AG-t felosztotják Varta AG-ra az akkumulátorok és műanyagok, a CEAG az elektronikai és az Altana a gyógyszeripari termékek területén.

Varta Újítások

  • VARTA gyorsan reagál a hatvanas években piacra dobott járművek növekvő energiaigényére és áttér a 6 voltos akkumulátorokról a 12 voltosokra.
  • A VARTA alapvető alkatrészeket újít meg: a fából készült elválasztók helyett műanyag elválasztókat alkalmaz, amitől robusztusabb lesz az akkumulátor.
  • Az indítóakkumulátorok keménygumi-házait egyszerű műanyagdobozokra cserélik. Az újítás előnyei a kisebb tömeg és az egyszerűbb hordozhatóság.
  • Megjelenik a legelső kifolyásbiztos autóakkumulátor, a VARTA Super Dry.
  • Bevezetésre kerülnek a világ első szelénium-technológiás gondozásmentes indítóakkumulátorai. Ezzel csökken az akkumulátorok önkisülése, vízfogyasztása – és ezzel az összköltségeik is.
  • 1969-ben a holdraszálláskor is jelen van a VARTA, Neil Armstrong fényképezőgépét Varta elemekkel szerelték fel a maximális teljesítmény elérése érdekében.

A VARTA újraszerveződése

A cég évtizedekig az akkumulátorgyártás különböző területein tevékenykedett. A Varta ipari és járműakkumulátorokat, kör- és gombelemeket gyártott. 1993-ban a Varta AG története során először nem termelt nyereséget. A Financial Times szerint a globális verseny és a költségkényszer, valamint a beágyazott struktúrák miatt a Varta "sok szempontból tipikus eset volt egy német cég számára a kilencvenes évek közepén". Ennek eredményeként megkezdődött a csoport mélyreható átalakítása. 1995-ben az ipari akkumulátorok részlegét és ezzel együtt a történelmi alaptevékenységet eladták a brit BTR (British Tire & Rubber Company) konszernnek. Ezzel egy időben az autóakkumulátor-üzletágat a Robert Bosch GmbH-val közös vállalkozásba vonták be. 1998-ban egy szerkezetátalakítás során a teljes készülék akkumulátor tevékenységet egyesítették az új Varta Gerätebatterie GmbH-ban és a Varta-Plastic eladásra került. Ezzel lezárul a készülék- és autóakkumulátor-divíziókra való koncentrálás, és a Varta AG tiszta csoport holdinggá válik. 1999-ben a cink-szén akkumulátorok gyártása Ellwangenben leállt.

2001-ben a mikroakkumulátorok részlegét leválasztották, az így létrejött Varta Microbattery a Varta AG leányvállalata lett Hannoverben. 2002 nyarán a Varta két legnagyobb munkaterületét eladták, a hordozható akkumulátorok területén a többségi részesedést az akkumulátorgyártó Rayovac kapta. A Vartának 1700 alkalmazottja volt, és mintegy 130 millió eurós forgalmat bonyolított le a mikroakkumulátor szektorban.

2005 júliusában a Spectrum Brands, ami a Rayovac jelenlegi neve, bejelenti a Vartával közös vállalkozást, és teljes mértékben átveszi a kiskereskedelmi akkumulátor üzletágat. Ennek eredményeként csak a mikroelemes részleg maradt a Vartánál. Ezt 2007 februárjában mintegy 30 millió eurós előzetes vételáron eladták az osztrák VEG Beteiligungsgesellschaftnak és a Buy-Out Beteiligungs-Investnek.

A Volkswagen AG és a Varta Microbattery 2009-ben kutatási együttműködést alapított az elektromos autókba szánt lítium-ion akkumulátorok fejlesztésének előmozdítása érdekében. .A Varta AG-t 2011 augusztusában vásárolta meg ugyanaz a cégkonzorcium, amely a Varta Microbatteryt is átvette [24]. A felvásárlást követően a Montana Tech Components korábban közvetlenül birtokolt leányvállalatait, a Varta Microbattery GmbH-t és a Varta Storage GmbH-t a Varta AG-ba helyezte.

Újraegyesülés

2019 májusában a VARTA AG bejelentette, hogy ismét átveszi a kereskedelmi akkumulátorok (háztartási akkumulátorok) és töltők területét, mivel az Energizernek az EU trösztellenes hatóságai utasítására fel kellett adnia a Varta európai üzletét. A vásárlás magában foglalja a VARTA márka világméretű elnevezési jogát a kereskedelmi akkumulátorok és töltők, valamint az EMEA régió operatív üzletágára vonatkozóan. A régión kívüli korábbi fiókok az Energizernél maradnak. Az Energizer továbbra is használja a VARTA márkát Ázsiában és Amerikában egy licencszerződés alapján. 2020. január 2-án a Varta AG bejelenteti, hogy a VARTA Consumer Batteries üzletágának felvásárlása az Energizertől sikeresen befejeződött.